Nokian Hakkapeliitta R2, friktionsdäck Mycket säkert på is och snö Överlägsna köregenskaper på våta och torra vägar Sparar bränslekostnader Det nya nordiska dubbfria vinterdäcket Nokian Hakkapeliitta R2 är första valet för bilister som uppskattar unik komfort och gröna värden. Däcket sparar mycket bränsle och minskar koldioxidutsläppen. Däckets rullmotstånd är väldigt lågt, över 5 procent lägre än på sin föregångare Nokian Hakkapeliitta R som även det är betydligt bränsleeffektivare än sina konkurrenter.Dessutom är säkerhetsegenskaperna på det lättrullande Nokian Hakkapelitta R2 i topp, tack vare den nya generationens gummiblandning, skräddarsytt mönster samt konceptetCryoCrystal. Däckets bättre vintergrepp märks speciellt på isunderlag där Nokian Hakkapeliitta R2 har över tio meter kortare bromssträcka. från 80 km/h,än sin föregångare Hakkapeliitta R som är känt för sitt utmärkta isgrepp.Nya Cryo Crystal Concept: optimalt greppKonceptet Cryo Crystal ger däcket bättre sidogrepp och grepp rakt fram. Gummiblandningen innehåller diamanthårda greppartiklar som liknar mikroskopiskt små kristaller med många kanter. De fungerar som inbyggda dubbar och greppar effektivt på underlaget. Mycket grepp – lättrullandeHakkapeliitta R2 har en ny vintersilicagummiblandning som baseras på cryosilan och blandningen fungerar säkert på brett temperaturområde, oavsett om vägen är våt eller farligt hal. Katalysatorn i den cryogeniska silanblandningen för låga temperaturer är rapsolja som gör att silica och naturgummi fungerar optimalt ihop.Mer naturgummi i gummiblandningen har en avgörande positiv effekt på vintergrepp i de varierande nordiska vinterförhållandena. Naturgummit fungerar väl i varierande temperaturer.Slitbanegummiblandningen håller sig flexibel i alla förhållanden. Mönsterklackarnas lameller fungerar aktivt oavsett temperaturvariationer och greppförhållanden.Grepp- och slaskklor ger extra säkerhet i extrema situationerMellan mönsterklackarna finns de så kallade greppklorna som förbättrar is- och snögreppet, speciellt vid inbromsning och acceleration.De så kallade slaskklorna på skulderområdet ger bra grepp även när det finns mycket slask på vägen och de förhindrar att slask samlas mellan mönsterklackarna.Pumplamellerna maximerar våtgreppetNokian Hakkapeliitta R2 har som sin föregångare fickformade lameller på mönsterklackarna på skulderområdet som pumpar bort vatten från vägbanan och ökar greppet. De patenterade pumplamellerna med större volym och ett stort antal zigzag lameller ökar våt- och isgreppet ytterligare.Stabila och exakta köregenskaperVinterdäcken på drivaxeln slits vanligtvis först vid mitten på däcket.Det nya mönstret med sin sammanhängande mittribba och bestämda rullriktning förbättrar stabiliteten. Det robusta mittområdet ökar körsäkerheten ytterligare. Det ger också en mer balanserad slitageform, vilket ökar säkerheten när däcket blir äldre.Slitbanekonstruktionen med flera lager gör att däcket inte vandrar på vägen men det styrs exakt oavsett vilket vinterväglag det är och hjälper bilisten att märka förändringarna i friktionen och reagera i tidMönstergeometrin förbättrar köregenskaperna även på spåriga vägar.Slitagevarnare och ny inforuta ökar vintersäkerhetenDen patenterade slitagevarnaren (DSI-Driving Safety Indicator) visar med tydliga siffror mönsterdjupet i millimeter. Vinterslitagevarnarens (WSI) snöflingesymbol är synlig tills mönsterdjupet är fyra millimeter. När den försvinner indikerar det att det är dags att köpa nya vinterdäck för att inte riskera säkra köregenskaper.En inforuta på däcksidan ökar säkerheten ytterligare. Där kan man markera däckets placering på bilen och lufttrycket. Nytt är att där nu även kan markeras dragmomentet för fälgbultarna.