Hankook iPike LT RW09Hankook RW09 ger tack vare dubbarna god kraftöverföringsförmåga och bromsförmåga på snö, hårt packad snö och isiga underlag.Stomme och mönster i Hankook RW09 ger god stabilitet vilket ger bättre vägegenskaper och kurvtagningsförmåga på barmark.Den flexibla gummiblandningen i Hankook RW09 är anpassad efter vårt klimat.Hankook RW09 har ett mönster som effektivt kan dränera vatten och slask.C-däckHankook RW09 vinterdäck är ett dubbat däck i mellanklassegmentet. Du får ett mycket bra grepp till en rimlig peng och Hankook RW09 är väl anpassat för våra nordiska förhållanden. Hankook iPike LT RW09 ger dig mycket vinterdäck för pengarna. Dubbdäck generellt har det allra bästa greppet på alla vinterunderlag, och i synnerhet vid blixthalka, underkylt regn och frost är ett dubbdäck överlägset dubbfria vinterdäck. Dubbarna ger grepp vid de mest isiga underlagen och blocken i mönstret fungerar som larvfötter och ’skovlar’ sig fram i snö och djup snö. Blocken i sig är försedda med ett stort antal tvärgående skåror (sajpningar) vilka skapar en obruten rad av greppkanter. Dessa kanter hjälper däcket att få grepp på snö, hårt packad snö och isigare underlag. Vidare ökar de stabilitet och kurvtagningsförmågan. Det speciella mönstret i Hankook RW09 innehåller ett flertal längsgående skåror vilka är till för att effektivt kunna dränera och avleda vatten och slask. Detta bidrar till att minska risken för vattenplaning och slaskplaning. Hankook RW09 håller mycket hög kvalitet för sitt pris. Tänk ändå på att kontrollera mönsterdjupet inför varje säsong, och någon gång under vintersäsongen för att säkerställa att du inte kör med undermåliga däck. Med slitna däck ökar risken för olyckor. Kör även in ditt dubbdäck mjukt och försiktigt – då fäster dubbarna ordentligt och däcket håller längre. Vidare bör du inte köra alltför mycket över tillåtna hastigheter med ett dubbdäck. Vid högre hastigheter finns risk att dubbarna kan lossna från sitt fäste på grund av centrifugalkraften. Utan dubbarna tappar däcket en stor del av sitt grepp och fäste. Om du vet med dig att du kör i höga hastigheter är ett friktionsdäck av Europeisk typ att föredra.