Det sportiga däcket för den motorstarka mellan- och storbilsklassen ContiWinterContactTM TS 810 Sport förenar som sportdäck för vinterbruk mycket goda köregenskaper med bra väggrepp i väta och hög säkerhet på vintervägar. De styva skulderblocken ger en utomordentlig sidostabilitet vid kurvtagning. Den bandformade profilstrukturen i mellanområdet, som liknar utformningen hos ett sommardäck, ger kortast möjliga bromssträcka på torr vägbana. Tjockare lameller med Spie Spacers (lamellöppnare) på däckets insida håller lamellerna öppna när de kör igenom markkontaktytan, vilket gör att lamellerna kan ta upp mer snö och ge klart plus när det gäller väggrepp i vinterväglag. Några viktiga egenskaper: Mycket goda styr- och bromsegenskaper på torr vägbana. Utmärkta köregenskaper under alla tänkbara vinterförhållanden. Mycket god säkerhet mot vattenplaning. Vid en punktering kan däck med Run-Flat-system fortfarande leverera stabilitet och komfort en viss sträcka. För att klara detta har däck med SSR (Self-Supporting Run-Flat Tyre) system en gummiförstärkning för att bära upp vikten av fordonet vid en punktering. SSR systemet passar särskilt bra till prestandabilar och även personbilar med kraftfulla motorer och 50 profil eller lägre. Däckets förstärkta sidovägg bär upp bilens vikt och låter föraren säkert manövrera bilen ytterligare 80 kilometer i max 80 km/h. I de flesta fall hjälper detta föraren att ta sig till sitt mål eller annars nästa verkstad eller däckhandlare. SSR-systemet finns både till sommar-, och vinterdäck. Då vissa system som marknadsförs av våra konkurrenter kräver specialfälgar, klarar Continentals alla system av att monteras på alla konventionella fälgar. Detta tar bort behovet av nyinvesteringar av specialfälgar och specialverktyg. SSR eliminerar även kravet på ett reservhjul, som sällan kommer till användning, vilket innebär att bilisten får mer bagageutrymme och lägre bränsleförbrukning. Både SSR- och CSR-systemen fungerar dessutom utmärkt med Continentals konkurrenters däck.