Blizzak LM-25-1 RFT vinterdäck har en riktat däckmönster för att förbättra vattenplaning på våta och slask täckt vägar med rundade löpbaneelementen för att förbättra torr och våt väghållning. Den gummiblandning har en hög silikainnehåll i stället för Multicell slitbanan föreningar som används på andra Blizzak vinterdäck att kombinera vinter dragkraft med H-speed nominell livslängd (nuvarande Multicell föreningar kan bara stödja upp till T-hastigheter). Den Blizzak LM-25-1 RFT har en oberoende design blockera slitbanan som använder Lamellen kanteffekt (flera bitande kanter i slitbanan block för att hjälpa grepp snö och is) för att förbättra vinter dragkraft utan att tillgripa traditionella metall dubbar. Blizzak LM-25-1 RFT vinterdäck svara mot industrins stränga krav på snö körning och är märkt med snöflinge symbol. Säkerheten, komforten och pålitligheten med RFT-teknologi Det är inte förvånande att allt fler biltillverkare väljer att originalmontera RFT-däck på sina nya modeller. Om ett däck punkteras säkerställer RFT-däcket förarens kontroll av fordonet. Därmed kan en olycka undvikas och föraren kan fortsätta köra med reducerad hastighet (generellt 80 km i en hastighet av max 80 km/h) till en verkstad. Förutom den ökade säkerheten får man också mer utrymme i bilen eftersom reservdäck inte längre behövs. Detta gör att bilen väger mindre och sparar bränsle. Biltillverkare får därigenom större frihet när de ska designa nya bilar. Ett inbyggt övervakningssystem för däckens lufttryck följer med alla RFT-montage. Bridgestone’s avancerade Run Flat Teknologi Bridgestones RFT-teknologi fokuserar på stabilitet och minskad värmeuppbyggnad för att däcket ska klara bilens vikt när det arbetar utan lufttryck. Bridgestones nya däck Potenza RE050 RFT uppfyller detta genom en kombination av design, material och förändringar i konstruktionen som optimerar placeringen, formen och det fysiska uppförandet i varje däckkomponent: Sidoväggarna är förstärkta för att kunna bära upp bilen, även om däcket helt saknar luft, Samtidigt är klinchens utseende oförändrad för att RFT-däcket ska passa vanliga fälgar och kanttråden är bredare och förstärkt, vilket gör att däcket sitter kvar på fälgen även vid punktering. Dessutom används en särskild klinchutfyllnad som är mycket motståndskraftig mot värme.